LEGO® őrültek vagyunk. Te is? Akkor jó helyen jársz! A KLIKK LEGO® rajongói klub blogja.
2012.
11.13.

2. rész Rendszerválasztás

Ha valaki félreolvasta volna az alcímet, akkor szólok, hogy nem a nyolcvanas évek végéről, kilencvenes évek elejéről lesz szó, hanem a LEGO vonatokról. Múltkor a vasút fejlődését (és visszafejlődését?) vettük górcső alá, most arról lesz szó, mibe érdemes beruházni.

Az első idők vasutairól nem sok tapasztalatom van, de általában elmondható, hogy ezek motorizált változatai régiségük miatt drágák, ritkák és nehezebben bővíthetők. Az akkori készleteknek és elemeknek megfelelően kidolgozottságuk sem a legaprólékosabb, a kék sínek kevésbé valósághűek. Azonban kisebb gyerekek számára játszásra alkalmas lehet. A már említett kék (de persze a szürke is jó) sínekből néha felbukkan egy-egy halom az aukciós oldalakon, amikből már kisebb-nagyobb körök felépíthetők.

| Ezeket a kerekeket is használhatjuk egy egyszerűbb pályán |

Ezekre pedig már könnyen építhető házilag tologatós vonat, drága kerekeket, mágneseket sem kell beszerezni, könnyen pótolhatók olcsóbb, egyszerűbb megoldásokkal.

Az klasszikus modellvasutazásra talán a 9V-os fémsínes rendszer a legalkalmasabb. Kezdetnek érdemes egy aukciós oldalról beszerezni egy használt készletet. A feltétlenül szükséges elemek hozzá: vonatmotor, sínek, sebességszabályozó és két darab kábel; az egyik a transzformátorral, ami a hálózati áramból csinál 9V-ot, illetve egy rövidebb, amivel az áramot a sínekbe juttatjuk.

| A 9V-os vonatmotor |

Mint már említettem, nem gyártanak ilyen szetteket, azonban népszerűségük töretlen, ez az árukon is meglátszik. A sínek közül a váltó és az egyenesek méregdrágák, a vonatmotorok is viszonylag nehezen beszerezhetőek.

Az RC rendszer rövid életű volt, de közülük is felbukkanhatnak szettek az internetes vásártereken. Kifejezetten azoknak lehetne ajánlani, akik kevesebb vonatot szeretnének, mivel a távirányítóval egyszerre csak három szerelvény kezelhető. Hátránya még a jármű alapjába gyártott elemtartó, ami nehezíti a beépíthetőséget. Aki esetleg a személyvonatra ruházna be, annak számolnia kell az orrelem rossz illeszkedésével. Szükséges elemek: a vonatalap a beépített elemtartóval és vevővel, vonatmotor, kábel a motor és az elemtartó közé, távirányító.

| Akár ennyi mindenre is szükségünk lehet egy pf vonathoz |

Jelenleg a PF (Power Functions) rendszer fut, három szett vásárolható a boltokban is, sőt a szükséges elemek külön-külön is beszerezhetők a LEGO honlapjáról. Előnye az RC rendszerrel szemben, hogy a vevő és az elemtartó külön beépíthető bárhová. Szintén pozitívumként említhetjük, hogy a szükséges alkatrészek közül szinte mindegyikből többféle áll rendelkezésre. Amikre szükségünk lesz: távirányító, elemtartó, vevő, motor. Az utóbbi két rendszerhez tartozó műanyag sínek szintén gyártásban vannak, így ezek is megvásárolhatóak, még az áruk is megfelelő. 

A 9V rendszer sínjei az újakkal teljesen kompatibilisek, míg a korábbiakkal össze nem illeszthetőek. Ilyenkor egymás mellé téve vonatunk csak döcögve tud átmenni egyikről a másikra.

A következő részben a PF rendszerről lesz szó kicsit részletesebben.

| Fotók: Bricklink, Brickshelf |

Ha tetszett a bejegyzés vagy szereted a LEGO-t, csatlakozz hozzánk facebook-on!

Címkék: lego vonat vasút remote control klikk pf rc train brickshelf bricklink power functions

A bejegyzés trackback címe:

https://klikk.blog.hu/api/trackback/id/tr904794800

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Konyvtaroslany 2012.11.14. 23:47:02

Az azért vicces, hogy valóban 1991-ben kezdték gyártani a 9 Voltos rendszert, vagyis a Lego vasúti rendszerek váltása közel egybeesett a rendszerváltásal.

:-)